Dunedin - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Anke Engelberts - WaarBenJij.nu Dunedin - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Anke Engelberts - WaarBenJij.nu

Dunedin

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

19 Februari 2017 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Om 7 uur opgestaan want vandaag is het albatros dag! We hebben allebei vreselijk veel zin om eens een echte ontmoeting te hebben met deze gigantische zeevogels en ze van dichtbij te kunnen bekijken. We zitten al voor 8 uur in de auto en gaan als de brandweer. Onderweg nog even een stop in een Harley Davidson Bar waar we een flink ontbijt proberen weg te werken dat bestaat uit 3 uit de kluiten gewassen pancakes met maple sirup, caramalised banana en voor mij met extra bacon. Heerlijk, maar een beetje te veel van het goede.

Tegen de tijd dat we bij het Otago schiereiland aankomen rolt de zeemist als een dikke deken over het land. Het druipt van de bomen en de zon verdwijnt er achter, ziet er bijna onheilspellend uit. We zien de mist over de baai kruipen en de eilandjes in de baai verdwijnen uit het zicht. Het is lastig rijden over de smalle kronkelige weggetjes met aan 1 kant de afgrond naar de baai, en aan de andere kant de steile rotsen, zeker omdat er regelmatig tegenliggers zijn.

Bij the Royal Albatros Centre aangekomen gaan we met een gids naar het uitkijkpunt waar de albatrossen nestelen, en we zien zowaar een aantal vogels met jongen, schitterend om ze van zo dichtbij te kunnen zien, wat zijn die vogels groot! De gids weet de geschiedenis van het schiereiland en de vogels vreselijk boeiend te brengen, echt heel leuk. We maken foto' s maar het is toch erg moeilijk om de vogels goed in beeld te krijgen, toch jammer.

Ze hebben camera' s staan op de albatros-nesten met live beelden zodat je de dieren overal ter wereld kunt volgen, erg leuk. De gids laat een stukje zien van een paar weken geleden, het zijn nachtbeelden waar ze normaal zelden naar kijken, maar dit zijn speciale beelden. Toevallig zag iemand op deze beelden een slapend albatroskuiken met op de achtergrond een kat die dichterbij kwam sluipen in de nacht. De kat bekeek het kuiken, dat een stuk groter was dan hijzelf, eens goed, en besloot deze maaltijd maar over te slaan. Pech voor de kat die op de verkeerde tijd op de verkeerde plek was, de dag erop hebben de rangers hem gevangen en doodgemaakt, want de albatrossen moeten beschermd blijven, en roofdieren zoals katten en fretten horen niet op dit schiereiland.

We gaan nog even kijken bij de fur seals die zich prima vermaken in de branding. Jammer genoeg zijn de blue penguins die hier ook hun jongen hebben pas tegen de schemering te zien, als ze aan land komen, het duurt ons iets te lang om daar op te wachten. We hebben de albatrossen gezien en zijn er gelukkig mee =) Nu op weg naar Dunedin naar ons hotel voor de nacht.