Santa Cruz - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Anke Engelberts - WaarBenJij.nu Santa Cruz - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Anke Engelberts - WaarBenJij.nu

Santa Cruz

Door: AnkeEngelberts

Blijf op de hoogte en volg Anke

12 Februari 2012 | Ecuador, Quito

Daar zijn we weer! Terug in Quito, koud, druk en hoopjes lawaai. Maar de Galapagos is nog niet vergeten en nu alles nog stevig in de herinnering zit heb ik nog genoeg te vertellen. Onze basis was Santa Cruz, het eiland met de meeste inwoners, zo'n 2000.

Een gezellig, druk en levendig eiland met hoopjes restaurants en winkeltjes, goed genoeg om je een week of wat bezig te houden. De grootste 'stad' is de haven Puerto Ayora, waar Luis woont. Er is een wreed leuke vismarkt waar de plaatselijke vissers tonijn en van alles verwerken. De zeeleeuwen, pelikanen en lavameeuwen scharrelen er rond en proberen brokstukjes afval mee te pikken. Er is zelfs een zeeleeuw die elke vis voor zichzelf wil houden en er gewoon zijn kop op legt; deze is van mij!

Vanuit Puerto Ayora kun je allerlei dagtochten maken, vooral veel snorkelen want er is hoopjes te zien. Bij gebrek aan een camera heb ik maar een nieuwtje gekocht, geen onderwatercamera helaas, want dat soort spulletjes is hier onbetaalbaar. Maar toch, ik heb weer foto's! En voorwaar, mijn tablet laadt nu en dan ook weer op, dus het leven blijft zonnig.

We hebben een dagtocht gemaakt naar San Cristobal en Santa Fe, de eerste heeft ongeveer 1000 inwoners en de laatste geen, je mag hier dan ook niet aan land maar je kunt er wel snorkelen. Op de heenweg een tussenstop bij KickerRock, een gigantische rots die hoog uit het water oprijst en in tweeeen gebroken is. Door de grote breuk in de rots kun je heen snorkelen, het is er denk ik zo'n 15 meter diep en vreselijk helder. Ver onder ons konden we Galapagos haaien zien, die soms rustig omhoogkwamen tot bijna ooghoogte, heel mooi en eigenlijk helemaal niet eng omdat ze maar een meter of 2 groot waren en erg rustig zwommen. Geen foto's helaas :(

• 13 Februari 2012 - 00:34

Paul:

Klinkt allemaal erg goed Anke. Moet wel een indrukwekkende reis geweest zijn. Is erg leuk geweest om jullie te volgen en wat er nog over is om te vertellen horen en zien we vast wel van je.
    Bereidt je maar voor op nog meer kou, alhoewel; er is dooi op komst, dus hogere temperaturen, maar toch.
    Geniet van de laatste paar dagen, een hele goede terugreis en tot horens/ziens.

• 14 Februari 2012 - 07:47

Mariette:

He, wat jammer voor je dat het al weer over is. Bereid je maar voor dat de overgang naar het (inmiddels erg natte) Nederland erg groot zal zijn. Om van de overgang van Galapagos fauna naar Hollands carnaval maar niet te spreken ;) Ik hoop je daarna gauw weer te zien om van de eerste hand je verhalen te horen. Een goede reis terug en take care!